Centralna podstawka

Ostatnio spędziłem 3 godziny w garażu montując centralny podnóżek do mojej AT chciałbym podzielić się z Wami "wrażeniami" a generalnie po to żebyście kiedyś nie tracili więcej niż ja czasu na ta zabawę.
Temat dotyczy oryginalne centralki marki Honda - zatem schematy montażu załączone przez PUFFA w dziale "Przeróbki" nie są adekwatne - a nawet mylące (zwłaszcza instrukcja z Fivestars)

Kluczowe jest wsuniecie tulei (ośki) od zewnątrz ramy w specjalne ucho w ramie motocykla. Ponieważ na przeszkodzie stoi kolektor wydechowy należy go zdemontować. Nic nie wskóramy metodą luzowania śrub, mocowań, odchylania naciągania itp., i tak nie da się włożyć tulei mocującej centralkę do ramy bez całkowitego demontażu wydechów przy cylindrach. Oryginalnej tulei nie wsadzimy również od środka ramy nawet po demontażu ramienia od amortyzatora. Jest za długa. (Może się tak da w five stars -ale ucho centralki musi być sporo węższe.

Czynności do wykonania:
1. Demontaż gmoli (jeśli przykręcone są do aluminiowej osłony silnika. U mnie (H&B) wystarczyło odkręcić tylko przednie dwie śruby przechodzące przez miskę

2. Demontaż miski silnika - odkręcić dwie mocujące miskę (z boku i z dołu) i wychodzi łatwo bez pełnego demontażu gmoli.
3. Demontaż prawej podnóżki pasażera
4. Demontaż tłumika - 2 skruby na klucz 12mm + opaska między tłumikiem a kolektorem, klucz 12mm.
Zalecane popsikać WD 40 po skrubie kolektora i opasce i wyciągnąć do tylu kręcąc tłumikiem na boki.
5. Odkręcić osłonkę termiczna tylniej rury wydechowej (klucz nasadowy 10 mm)
Nie luzować opaski na kolektorze rury wydechowej tylniego cylindra.
6. Odkręcić mocowania rur wydechowych przy cylindrach przednim i tylnim. Klucz 12mm

Tu są schody z podejściem - można zapomnieć o kluczach płaskich czy oczkowych, długa 12- ka typu "T" tez nic nie da - potrzebna jest nasadka 3/8" przegubowa(!!!)+ Nasadka 12 mm 3/8"oraz przedłużka min 7cm i mały klucz grzechotka 3/8"
Tym zestawem stosunkowo łatwo jest podejść i odkręcić rury.
7. Wsunąć tuleje (przesmarowana) w ramę od zewnątrz tak, aby jednocześnie przeszła przez ucho centralki.


W zależności o ilości miejsca miedzy końcem tulei a dziurką na zawleczkę można powkładać podkładki (tulejki dystansujące), zabezpieczyć podkładką stalowa(w zestawie) i przewlec zawleczkę. Ja nie miałem tych dystansów, ale poradziłem sobie wizyta w hydraulicznym i zakupem kolanka miedzianego o odpowiedniej średnicy, który pokroiłem na odpowiednie talarki. Myślę jednak ze powinny być stalowe.

8. Miejsce na tuleje po przeciwnej stronie jest łatwo dostępne. Należy ją tez wydystansować. Po tej stronie może być konieczność wsunięcia odpowiedniej ilości podkładek lub tulejek pomiędzy ramę i stopkę oraz pomiędzy stopkę i zawleczkę


Montaż sprężyn

W celu montażu sprężyn (2) nie należy stawiać motocykla na centralkę. Naciągamy je w pozycji złożonej. (Przynajmniej ja tak zrobiłem):
9. Odkręcić śrubę mocującą dolny ślizg łańcucha. Klucz 10mm
10. Po wewnętrznej stronie ślizgu z ramy wystaje bolec z przewężeniem. Lekko unieść ślizg i nasadzić na ten bolec dużą dziurą ucho montażowe do sprężyn. Ma ono kształty U i na bolec wchodzi tak jak pokazano na schemacie Five stars w dziele przeróbki naszej strony), czyli "U" do góry nogami. Zakręcić ślizg.


11. Sprężyny nakładamy kolejno - obie przychodzą w to samo miejsce ale są jakby górna i dolna. Wkladamy obie sprezyny w ucho "U" (pózniej jest jakos trudno) i zaczynamy naciąganie od sprężyny dolnej


Użyłem do tego celu taśmy parcianej ze ściągaczem. Ściągacz zahaczamy za tylne kolo a malutki karabinek (może być pętelka z drutu) - na sprężynę. Ściągaczem naciągamy sprężynę aż będzie na tyle blisko haka w stopce ze "ręcznie już można było ja nakierować na swoje miejsce.


Ta sama czynność powtarzamy dla sprężyny górnej. Patenty z naciąganiem sprężyny dźwignią, śrubokrętem itp. nie sprawdzają się - mordęga i można sobie krzywdę zrobić. Osobiście nie polecam.
12. Wreszcie można postawić moto na centralkę i zachwycić się swoja robota;))))
13. Niestety zostaje jeszcze ponowny montaż wydechów miski i gmoli o czym nie będę się rozpisywał.

Kilka uwag, mam nadzieje ze pomocnych:

1. Podejście do dolnej śrubki rury wydechowej przedniego cylindra. Kłopotliwe jest tam zacząć nakręcanie pierwszych zwojów - bo ręka i palce nie wchodzą. Użyłem wspomnianego zestawu przegubowego, ale zamiast grzechotki do przedłużki wsadziłem - śrubokręt (z kwadratem na końcu 3/8") znacznie łatwiej było zacząć.
2. Przed montażem tłumika odpal i sprawdź czy rury "siadły" prawidłowo na swoich miejscach) Teoretycznie należało by wymienić podkładki rura - cylinder. Jak ktoś che być aż takim pedantem - to proszę bardzo.
3. Montaż gmoli - niekoniecznie chcą pasować z powrotem śruby - są problemy z równoległością gmoli lewego prawego, tulei miski aluminiowej i otworów w ramie. Udało mi się ustalić zbieżność poprzez wsuniecie wąskiego stożka (najlepiej takiego żeby nie zniszczył gwintów w jeden z otworów. Wtedy w drugi łatwo wkręciłem śrubę i zablokowałem w ten sposób otwór pierwszy. Jak to się nie uda trzeba poluzować wszystkie śruby w gmolach i walczyć.

Powodzenia!